Факти
Clubhouse на айфоне

Зараз Clubhouse — технічно відстала мережа. Але аудиторія завжди голодна на хайп

Анатолій ГАВРИШ, «ФАКТИ»

23.04.2021 18:05

Нову соцмережу Clubhouse днями оцінили в 4 мільярди доларів. Ще чотири місяці тому, в грудні минулого року, вона не дотягувала й до ста мільйонів. У січні нинішнього котувалася на рівні одного мільярда. А запущена була всього лише рік тому — у квітні 2020-го, в розпал антиковідних карантинів. Можливо, саме це вплинуло на її популярність — адже коло осіб, які можуть потрапити до неї, обмежене власниками айфонів та айпадів (не нижче 6−7-го покоління). Та й тим вхід до клубу ускладнюють, вимагаючи рекомендацій від перевірених учасників соцмережі та видаючи обмежену кількість запрошень, які можуть розсилати «дійсні члени» клубу.

Нині кількість користувачів Clubhouse тільки досягла 10 мільйонів (в перший місяць існування їх було менше півтори тисячі), тоді як у конкурентів їх сотні мільйонів і навіть мільярди. Причому інші соцмережі та месенджери пропонують те саме, що й Clubhouse (голосове спілкування в групах) і навіть більше. Так, голосові групи на тисячі учасників є в Telegram, схожі функції — у Discord, відеоконференції пропонують Zoom і Duo. Але весь хайп — навколо Clubhouse. І це підштовхнуло інших — над його аналогами працюють, наприклад, Facebook, Twitter, Instagram, а також засновник Badoo Андрій Андрєєв.

Крім своєї «закритості», Clubhouse обмежує користувачів також функціонально та в поширенні інформації — спілкуватися в мережі можна тільки голосом і тільки в режимі реального часу. Ніяких письмових повідомлень, ніяких записів «на автовідповідач». А також — ніяких записів розмов (хоча деякі користувачі й грішать цим, записуючи аудіочати та викладаючи їх потім в загальний доступ, — але за це їх можуть позбавити доступу). Зате творці цієї соцмережі масово запрошують до неї знаменитостей, що надає ваги Clubhouse і створює ажіотаж серед потенційних «кандидатів у члени» цього клубу. Так, поява в ньому Ілона Маска за добу збільшила кількість учасників на мільйон!

До речі, українців в цій мережі — близько ста тисяч. І деякі з них вже активно заробляють на ній, пропонуючи організувати охочим запрошення — за 400 гривень. Взагалі ж творці Clubhouse обіцяють надати активним учасникам можливість офіційно заробляти. Але «обіцянка цяцянка…», а народ тим часом заробляє самостійно — хтось пропонує платні послуги модераторів, хтось знаходить спонсорів, рекламодавців, а хтось проводить платні конференції з цікавими спікерами.

Чому саме ця соцмережа переживає злет останнім часом та які у неї перспективи, «ФАКТАМ» розповів Ельдар Нагорний, CEO FoxmindEd Software, засновник Школи Маркетингу SMS.

Ельдар Нагорний: "Хайп не може триматися довго"
 — Потрібно відразу визнати, що якби просування Clubhouse почалося не в період великого світового карантину, навряд чи б на цю мережу звернула увагу масова аудиторія. Тобто, як завжди у випадку з успішним стартапом, вона з'явилася як відповідь на нові реалії в комунікації. Користувачі скучили за спілкуванням, і тому звичайні подкасти, яких сила-силенна, не цілком задовольняють запити аудиторії.

Останнім часом ми спостерігаємо бум будь-якого пізнавального та професійного контенту, а під час карантину на все це ще й з'явилося багато вільного часу. Крім того, хоч ми й думали, що голосове спілкування йде в минуле, але голосові нотатки, голосове управління та навіть голосові повідомлення нікуди не поділися, а голосовий пошук в Google переживає значне зростання в міру вдосконалення алгоритму. Отже, ми всі були готові до появи Clubhouse.

А з іншого боку, аудиторія завжди спагла до хайпу, любить послухати «мудрість» лідерів думок. І коли у маловідомій соцмережі раптом стали з'являтися Ілон Маск та інші зірки сучасного світу, питання про популярність було розв'язано.

Зараз Clubhouse — технічно відстала мережа. Я маю на увазі функціонал. Тільки через пару місяців буде запущений власний застосунок на Android, дуже погано організована модерація та організація кімнат тощо. Причина — соцмережа абсолютно не була готова до такого вибухового зростання. З іншого боку — зі стартапами завжди так. Отже, потрібно просто почекати.

Щодо напускної «елітарності» зі входом тільки за запрошеннями. Штучні бар'єри можуть створювати додатковий хайп, але абсолютно не допомагають набрати масову аудиторію. Не дарма засновники Clubhouse недавно заявили, що незабаром доступ отримають всі охочі без обмежень.

Тепер найскладніше: які у мережі перспективи. Звичайно, ніхто на 100% не знає. Ринок вкрай непередбачуваний. Я б сказав, що ймовірність через 2−3 роки стати ще одним з нічим не примітних майданчиков подкастів вкрай висока. Хайп не може триматися довго, й засновникам мережі потрібно встигнути витягти максимум користі та закріпитися у свідомості аудиторії як важливий інструмент комунікації до того, як мережа перестане бути «модною».

Якщо про який-небудь Zoom можна сказати, що на хвилі карантину він став рятівною соломинкою для мільйонів бізнесів і міцно зайняв місце зручного способу закрити ключову потребу в спілкуванні, то яке місце отримає Clubhouse у свідомості користувачів — модної «іграшки на місяць» або вірного супутника в житті та роботі, — поки судити рано.

Також своїми думками про Clubhouse з «ФАКТАМИ» поділився один з найвідоміших його учасників, американський та російський політичний та економічний аналітик Слава Рабинович.

Слава Рабинович: "Мені подобається Clubhouse. А закритість — дуже правильний маркетинговий хід"
— Мені подобається Clubhouse. Але, на жаль, у добі тільки 24 години. Зате я знаю, як він стане в нагоді під час майбутньої революції в Росії (і не тільки в Росії), яку буде робити «вулиця». Ось в Білорусі телеграм-канал NEXTA Live, що працює з Варшави, допомагав мінчанам обходити ментів, розосереджуватися по місту — але це було в текстовому режимі, незручно, змушувало людей відволікатися на екран телефону. А завдяки Clubhouse можна буде створювати кімнати для будь-якого міста, в яких модератори допоможуть людям обмінюватися необхідною інформацією у голосовому режимі.

— Чому, на вашу думку, на нинішньому етапі цю соцмережу зробили доступною тільки для власників айфонів у вигляді закритого клубу зі входом за запрошеннями/рекомендаціями дійсних членів?

— Ймовірно, творці Clubhouse мали обмеження в людських ресурсах, програмістах, які не могли зробити відразу все для всіх систем. У будь-якому випадку вони виклали все це у тестовій версії, а не в остаточній. А закритість — дуже хороша тактика для хайпу, для запуску такої мережі, тобто дуже правильний маркетинговий хід.

— Дочекатися права поставити запитання спікеру в кімнаті, де можуть бути тисячі учасників, практично нереально. Чому все ж розробники вирішили не включати опцію письмових повідомлень?

— Може, ще включать, адже це тестова версія. (До речі, поки такої функції немає в соцмережі, спеціальні додатки вже створюються поза нею — вони дозволяють надсилати питання, які модератори та спікери можуть озвучити самостійно. — Авт.)

— «Завдяки» масовим скаргам ольгинської ботоферми можна забанити будь-який акаунт у такій популярній мережі, як Facebook, навіть якщо він не порушує правил. І ваш акаунт, який раз у раз банять, є тому прикладом. А чи є сенс впроваджувати ботоферми в Clubhouse?

— У прямому ефірі складно здійснювати модерацію. Ботоферми впроваджуватимуть точно, але це потребує зовсім іншої кваліфікації від цих шкідників: адже писати можна все що завгодно, «під копірку», роблячи копіпаст з темника, а тут потрібно говорити у прямому ефірі. За такої умови спікери та модератори можуть відразу виявити кого-небудь, якщо та коли такий бот почне говорити, й можна буде його забанити.